۱۳۸۶ اسفند ۹, پنجشنبه

احیاء قلبی و ریوی C.P.R

اگر ما به فردی برخورد کردیم که پس از ارزیابی اولیه متوجه شدیم که فرد مورد نظر تنفس ندارد قلبش ازکار افتاده است باید عمل احیاء قلبی ریوی را برای او انجام دهیم که اقدامات آن به شرح زیر می باشد:
نخست اگر کسی در اطراف ما می باشد از آنها کمک خواسته و فردی مشخص را برای کمک و اعلام به 115 فراخوان کنیم. سپس شخص را روی سطح صاف و سفتی قرار دهیم پس از باز کردن راه هوایی وی و مطمئن شدن از اینکه قطع نخاع نمی باشد گردنش را بالا کشیده و پس از مصدود کردن بینی همزمان تنفس انجام می دهیم و پس از آن بینی را رها می کنیم تا بازدم انجام دهد 2 بار این کار را انجام می دهیم و سپس لباسهای وی را کنار زده در صورتی که بزرگسال باشد نرمی دست خود را دو انگشت بالاتر از انتهای جناغ سینه (استخوان گیزیفویید) قرار می دهیم و با دست دیگر آن را مهار و کنترل می نماییم و شروع به فشاری روی قفسه سینه به میزان 5/3 تا 5 سانتیمتر می نماییم. لازم به تذکر است که یک دست نباید از آرنج خم شود و حتماً باید عمود بر قفسه سینه شخص باشیم این کار را 30 بار انجام داده و هر بار به میزان یک ثانیه انجام می شود. سپس مجدد تنفس مصنوعی و سپس ماساژ قلبی انجام می دهیم تا علائم احیاء که کم شدن کمبودی از قسمتهایی انتهایی بدن سرفه کردن مصدوم و حرکت اندامها می باشد نمایان شود و حتماً به یاد داشته باشیم اگر راه هوایی درست باز نباشد امکان اینکه تنفس مصنوعی ما به داخل معده برود وجود دارد و مستلزم این می باشد که راه هوایی را دوباره باز نماییم و عمل تنفس را انجام دهیم. این ماساژ برای کودکان با یک دست و میزان 2 تا 5/3 سانتیمتر می باشد.
برای نوزادان با یک دست یا 2 انگشت شصت و به میزان 1 تا 5/2 سانتیمتر و به میزان 2 تنفس و 15 ماساژ می باشد. لازم به ذکر است که تنفس به اندازه حجم ریه کودکان و نوزادان باشد که خطری برای آنها ایجاد نکند.
منبع : Hamtanab.ir


هیچ نظری موجود نیست: