۱۳۸۶ اسفند ۴, شنبه

همه چیز درباره PFC


در طی چند سال اخیر، بارها شاهد بحث ها و برداشت های متفاوتی در مورد PFC منابع تغذیه بوده ایم. از این رو و جهت روشن شدن موضوع سعی داریم تا در مقاله ذیل شما را با پارامترهای مختلف PFC آشنا نماییم. قطعا آشنایی با PFC و واقعیت های آن ، کمک بزرگی به مصرف کنندگان محترم در جهت انتخاب یک منبع تغذیه مناسب خواهد نمود. در این مقاله ، واحد تحقیق و توسعه R&D شرکت تولیدی سیستمهای آینده سیما، عرضه کننده محصولات تحت نام GREEN، تجربیات و آموخته های خود را به امید افزایش سطح علمی و دانش سخت افزاری کشور، با شما به اشتراک خواهد گذاشت.

در کل مدارات الکترونیکی از سه المان پایه تشکیل شده اند که تمامی قطعات درون مدارات را می توان توسط این سه المان مدل سازی نمود . این سه المان عبارتند از مقاومت ، خازن و سلف.

مقاومت در حقیقت مصرف کننده انرژی الکتریکی در مدار می باشد و خازن و سلف عناصر ذخیره ساز انرژی . بدین صورت که در مواقعی انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می سازند (شارژ) و در مواقعی دیگر نیز این انرژی را تخلیه می نمایند (دشارژ) . همچنین سلف المان ذخیره ساز جریان و خازن المان ذخیره ساز ولتاژ می باشد.
در مدارات DC در ابتدای ورود جریان DC به مدار این المان ها شارژ شده و خازن ها به مدار باز و سلف ها به اتصال کوتاه تبدیل می شوند و مدار کاملا به صورت مقاومتی خواهد شد . ولی در مدارات AC ولتاژ ورودی به صورت سینوسی و با فرکانس مشخص (معمولا 50Hzدر برق شهری ما) می باشد .شکل موج ولتاژ وجریان مدارات مقاومتی در حالت AC فقط در اندازه متفاوت هستند و کاملا شبیه یکدیگر می باشند یعنی حداکثرها ها و حداقل های دو نمودار در یک زمان رخ می دهد در نتیجه می توان آنها را هم فاز نامید . ولی بر خلاف این مدارات ، در مدار هایی که دارای عناصر ذخیره ساز انرژی می باشند ، شکل موج سینوسی جریان بر حسب زمان نسبت به مقدار این المان ها برای مدارات خازنی جلو تر و برای مدارات سلفی عقب تر از شکل موج ولتاژ قرار می گیرد و این واکنش به علت خاصیت ذخیره سازی آنها روی می دهد، بدین ترتیب بین ولتاژ و جریان اختلاف فاز ایجاد می گردد.
خواص سلف و خازن به گونه ای است که دوگان یکدیگر نیز نامیده می شوند یعنی با روابط خاص بین آنها در مدار تشدید رخ می دهد و این دو اثر همدیگر را خنثی می سازند و مدار به یک مدار مقاومتی خالص تبدیل می شود.

منبع : sakhtafzar.com

تمامی حقوق برای سایت مذکور محفوظ می باشد.


هیچ نظری موجود نیست: