سنت توليد عطر در فرانسه سابقه اى بسيار طولانى دارد. شهرGrasse اين كشور از قرن ۱۶ در توليد عطر شهرت فراوانى داشته است. در آن زمان مهاجران ايتاليايى كه در توليد دستكش مهارت داشتند از اسانس گل هاى منطقه براى معطر كردن دستكش هاى چرمى شان استفاده مى كردند. اين شهر، داراى آب و هوايى بسيار مطلوب، خاكى حاصلخيز و كوه هايى بلند است كه مانند حصارى دور منطقه را فرا گرفته اند. اين شهر مكانى ايده آل براى رشد گل هايى مانند رز، ياس و اسطوخودوس است كه مواد اوليه عطرسازى به شمار مى آيند. براى توليد عطر مقادير انبوهى از گل نياز است. براى توليد يك كيلو روغن معطر چهار هزار كيلو گل رز لازم است.
در توليد عطر از افرادى كه شامه قوى دارند بسيار كمك گرفته مى شود. عطرها پس از توليد به دقت نامگذارى شده، بسته بندى مى شوند و تحت نام طراحان بزرگى مانند Christian Dior و Givenchy , Coco ,Chanel فروخته مى شوند. مبالغ هنگفتى صرف تبليغات شده و عطرها با قيمت هاى گزافى در سراسر دنيا به فروش مى روند. تحقيقات نشان داده است در فرانسه از هر ۱۰ زن ۹ زن و همچنين از هر ۲ مرد، يك مرد به طور دائم عطر استفاده مى كنند.
تاريخچه استفاده از عطر به ۲۵۰۰ سال قبل و به كشور ايران برمى گردد. ايرانى ها يكى از قديمى ترين مردمانى بودند كه از عطر و اسانس هاى معطر به صورت تجملاتى استفاده مى كردند. ده قرن قبل از ميلاد ايرانى ها يكى از اولين تمدن هايى بودند كه به تجملات بسيار اهميت داده، روزانه با لوسيون هاى معطر خود را شست وشو مى دادند و در نوشيدنى هايشان از اسانس هاى عطردار استفاده مى كردند. اگرچه هيچ مدركى دال بر توليد عطر در امپراتورى پادشاهان ايرانى به دست نيامده ولى چيزى كه مسلم است ايرانى ها براى تهيه اين اسانس ها از همسايگان خود، مبالغ هنگفتى پرداخت مى كردند. ولى اين تمدن هاى يونان و روم بودند كه عطرسازى را به هنرى واقعى تبديل كردند. هنرى كه اكنون به يكى از صنعت هاى مطرح دنيا تبديل شده است. در دهه ۱۹۹۰ و همزمان با جهانى شدن اقتصاد، كليه صنايع دنيا از جمله صنعت عطرسازى با رقابت شديد بازار جهانى روبه رو شد.
جهانى شدن اقتصاد اگرچه رقابت شديد را به همراه آورد ولى باعث دسترسى بسيارى از توليدكنندگان جزء به بازارهاى جهانى شد. عطرسازى خرد و كلان با مبارزه سختى براى بقا روبه رو شدند. عطرسازان كوچكى مثل
Balmain، Courreges و Gres كه امكانات تبليغاتى رقباى بزرگ خود را نداشتند به مشكلات بزرگى برخوردند. قبل از جهانى شدن اقتصاد، مراحل تست و توليد يك عطر جديد در داخل فرانسه انجام مى شد و در صورت موفقيت در بازار داخلى، در بازارهاى بين المللى نيز عرضه مى شد.اين تكنيكى بسيار هوشمندانه بود كه پس از جهانى شدن اقتصاد و در طول دهه ۱۹۹۰ قابل اجرا نبود. در حال حاضر عطرهاى جديد به طور همزمان در كليه كشورهاى دنيا وارد بازار مى شوند.
در سال ۱۹۹۰ موفقيت عطركابوتين كه تزسط كمپاني گرس وارد بازار شده بود اميد فراوانى را براى توليدكنندگان جزء عطر در فرانسه به همراه آورد. در همان سال كه ديوار برلين نيز فرو ريخت، يك طراح آلمانى به نام «وولف گانگ» عطر جوپ را عرضه كرد و سال بعد از آن كريستين ديور، عطر معروف ديون را ساخت. در آن سال ها كه فضاى اروپا مملو از استرس و تنش شديد بود، بسيارى معتقد بودند عطرديون بسيار آرام بخش و لطيف و مناسب فضاى آن زمان است.تنها در سال ۱۹۹۱ بيش از ۶۰ نوع عطر جديد روانه بازارهاى اروپا شد. همين امر باعث شد كه تمايل خريداران به مصرف بيش از يك نوع عطر بيشتر شود و به تدريج در كمدهاى خانم ها و آقايان چندين نوع عطر ديده مى شد كه مناسب حال و هواى روزانه آنها مصرف مى شدند. بسيارى از عطرسازان بزرگ از امضاى هنرپيشه ها و خواننده ها بر روى عطرها استفاده مى كردند و اين ابتكار سود فراوانى براى آنها به همراه آورد.
در حال حاضر نيز در تبليغات عطرها عكس هاى هنرپيشه ها و خواننده ها بسيار به چشم مى خورد. يكى از عطرهاى موفق سال ۱۹۹۱، عطر تريزور بود كه توسط لانكوم وارد بازار شد. فروش اين عطر در اولين سال توليدش به بيش از ۳۶ ميليون دلار رسيد. همزمان با فرانسوى ها، ژاپنى ها هم وارد بازار عطر دنيا شدند و طراح معروف ژاپنى اود لزي عطر مخصوص خانم ها به نام ايزي مياكي را در سال 1992 به بازار عرضه كرد
عطر شيرين آنجل توسط تيري موگلر نيز در سال ۱۹۹۲ با استقبال زيادى روبه رو شد. شيشه ستاره اى شكل اين عطر در نهايت دقت طراحى شده بود تا با گذشت چند سال از مد خارج نشود. هدف اصلى توليد اين عطر هم اين بود كه بدون درنظر گرفتن اصول مد آن سال ها، عطرى توليد شود كه بازار خود را تا چند سال حفظ كند.در سال ۱۹۹۴ كالوين كلين فضاى باز و روشنفكرانه آن زمان را مناسب توليد يك عطر مشترك زنان و مردانه ديد.
در همان سال او عطر سي كي وان را به بازار عرضه كرد كه عطرى مناسب خانم ها و آقايان بود.در حدود سال هاى ۱۹۹۶ گرايشى نيز نسبت به توليد عطرهاى مشابه عطرهاى دهه ۱۹۸۰ به وجود آمد. يكى از نمونه هاى اين عطرها، كنزو جانگل(Kenzo joungle ) بود.
سال ۱۹۹۷ سالى براى عطرهاى زنانه بود. در همان سال ها بسيارى از زنان چه خانه دار چه شاغل خواستار اثبات شخصيتى مستقل از مردان بودند و بسيارى از جنبش هاى فمينيستى شكل گرفته بود. عطر هاى معروفى مانند عطرفيفت اونيو توسط اليزابت اردن و عطر ۲۱۲ توسط كارولين هررا در سال ۱۹۹۷ به بازار هاى جهان معرفى شدند. زنان دهه ۹۰ تفاوت هاى زيادى با زنان دهه هاى قبل از خود داشتند. آنها تبديل به انسان هايى بسيار پيچيده، مرموز و مستقل شده بودند و از اين رو عطر هاى كلاسيك ديگر توجه آنها را جلب نمى كرد. همين امر صنعت عطرسازى را تبديل به صنعتى آميخته با روان شناسى و جامعه شناسى كرد. در حال حاضر ميان همه كشور هاى دنيا، هنوز فرانسه حرف اول را در توليد عطر مى زند. پيش بينى مى شود صنعت عطر اين كشور فعاليت دهه آينده خود را به توليد عطر براى كودكان اختصاص دهد.
• اهميت بوى خوش در زندگى روزمره
تحقيقات زيادى در زمينه تاثير بو هاى مختلف، بر عملكرد انسان ها انجام شده است. براى مثال تحقيقات نشان داده است كه يك بوى آشنا بسيار سريع تر از يك صدا يا يك تصوير، ياد آور خاطرات گذشته است. آزمايش ديگرى در دانشگاه پترزبورگ نشان داد كه افراد به كمك حس بويايى شان و بدون ديدن در ۹۵ درصد مواقع مى توانند جنسيت افراد را حدس بزنند. در آزمايش ديگرى كارشناسان ناسا دريافتند كه بازدهى فضانوردان با رايحه كپسول فضايى آنها ارتباط مستقيم دارد. چنانچه كپسول فضايى آنها بدون هيچ رايحه اى باشد عملكرد شان بسيار ضعيف مى شود.
از اين رو كپسول هاى فضانوردان مجهز به مواد شيميايى معطر شد. همچنين فضاپيماى شاتل نيز داراى تهويه مطبوع معطر شد. تحقيق ديگرى نيز در ژاپن نشان داده است كه ميزان خريد مردم از سوپر ماركت ها در زمانى كه رايحه ليمو در فضا مى پيچد بيشتر مى شود. اين در حالى است كه با تزريق رايحه گوگرد در سيستم تهويه مطبوع فروشگاه ها، ميزان خريد مشتريان به ميزان قابل توجهى كاهش پيدا مى كند. همچنين آژانس هاى معاملات املاك آمريكا به فروشندگان منازل پيشنهاد مى كنند در هنگام بازديد منزلشان توسط يك مشترى، كيكى را براى پختن داخل فر قرار دهند انتشار بوى كيك در خانه و استشمام آن توسط خريدار، در تصميم گيرى وى براى خريد خانه اثر مثبت مى گذارد و باعث مى شود وى قيمت بالايى براى خريد پيشنهاد دهد .
منبع : iranperfumes.com
در توليد عطر از افرادى كه شامه قوى دارند بسيار كمك گرفته مى شود. عطرها پس از توليد به دقت نامگذارى شده، بسته بندى مى شوند و تحت نام طراحان بزرگى مانند Christian Dior و Givenchy , Coco ,Chanel فروخته مى شوند. مبالغ هنگفتى صرف تبليغات شده و عطرها با قيمت هاى گزافى در سراسر دنيا به فروش مى روند. تحقيقات نشان داده است در فرانسه از هر ۱۰ زن ۹ زن و همچنين از هر ۲ مرد، يك مرد به طور دائم عطر استفاده مى كنند.
تاريخچه استفاده از عطر به ۲۵۰۰ سال قبل و به كشور ايران برمى گردد. ايرانى ها يكى از قديمى ترين مردمانى بودند كه از عطر و اسانس هاى معطر به صورت تجملاتى استفاده مى كردند. ده قرن قبل از ميلاد ايرانى ها يكى از اولين تمدن هايى بودند كه به تجملات بسيار اهميت داده، روزانه با لوسيون هاى معطر خود را شست وشو مى دادند و در نوشيدنى هايشان از اسانس هاى عطردار استفاده مى كردند. اگرچه هيچ مدركى دال بر توليد عطر در امپراتورى پادشاهان ايرانى به دست نيامده ولى چيزى كه مسلم است ايرانى ها براى تهيه اين اسانس ها از همسايگان خود، مبالغ هنگفتى پرداخت مى كردند. ولى اين تمدن هاى يونان و روم بودند كه عطرسازى را به هنرى واقعى تبديل كردند. هنرى كه اكنون به يكى از صنعت هاى مطرح دنيا تبديل شده است. در دهه ۱۹۹۰ و همزمان با جهانى شدن اقتصاد، كليه صنايع دنيا از جمله صنعت عطرسازى با رقابت شديد بازار جهانى روبه رو شد.
جهانى شدن اقتصاد اگرچه رقابت شديد را به همراه آورد ولى باعث دسترسى بسيارى از توليدكنندگان جزء به بازارهاى جهانى شد. عطرسازى خرد و كلان با مبارزه سختى براى بقا روبه رو شدند. عطرسازان كوچكى مثل
Balmain، Courreges و Gres كه امكانات تبليغاتى رقباى بزرگ خود را نداشتند به مشكلات بزرگى برخوردند. قبل از جهانى شدن اقتصاد، مراحل تست و توليد يك عطر جديد در داخل فرانسه انجام مى شد و در صورت موفقيت در بازار داخلى، در بازارهاى بين المللى نيز عرضه مى شد.اين تكنيكى بسيار هوشمندانه بود كه پس از جهانى شدن اقتصاد و در طول دهه ۱۹۹۰ قابل اجرا نبود. در حال حاضر عطرهاى جديد به طور همزمان در كليه كشورهاى دنيا وارد بازار مى شوند.
در سال ۱۹۹۰ موفقيت عطركابوتين كه تزسط كمپاني گرس وارد بازار شده بود اميد فراوانى را براى توليدكنندگان جزء عطر در فرانسه به همراه آورد. در همان سال كه ديوار برلين نيز فرو ريخت، يك طراح آلمانى به نام «وولف گانگ» عطر جوپ را عرضه كرد و سال بعد از آن كريستين ديور، عطر معروف ديون را ساخت. در آن سال ها كه فضاى اروپا مملو از استرس و تنش شديد بود، بسيارى معتقد بودند عطرديون بسيار آرام بخش و لطيف و مناسب فضاى آن زمان است.تنها در سال ۱۹۹۱ بيش از ۶۰ نوع عطر جديد روانه بازارهاى اروپا شد. همين امر باعث شد كه تمايل خريداران به مصرف بيش از يك نوع عطر بيشتر شود و به تدريج در كمدهاى خانم ها و آقايان چندين نوع عطر ديده مى شد كه مناسب حال و هواى روزانه آنها مصرف مى شدند. بسيارى از عطرسازان بزرگ از امضاى هنرپيشه ها و خواننده ها بر روى عطرها استفاده مى كردند و اين ابتكار سود فراوانى براى آنها به همراه آورد.
در حال حاضر نيز در تبليغات عطرها عكس هاى هنرپيشه ها و خواننده ها بسيار به چشم مى خورد. يكى از عطرهاى موفق سال ۱۹۹۱، عطر تريزور بود كه توسط لانكوم وارد بازار شد. فروش اين عطر در اولين سال توليدش به بيش از ۳۶ ميليون دلار رسيد. همزمان با فرانسوى ها، ژاپنى ها هم وارد بازار عطر دنيا شدند و طراح معروف ژاپنى اود لزي عطر مخصوص خانم ها به نام ايزي مياكي را در سال 1992 به بازار عرضه كرد
عطر شيرين آنجل توسط تيري موگلر نيز در سال ۱۹۹۲ با استقبال زيادى روبه رو شد. شيشه ستاره اى شكل اين عطر در نهايت دقت طراحى شده بود تا با گذشت چند سال از مد خارج نشود. هدف اصلى توليد اين عطر هم اين بود كه بدون درنظر گرفتن اصول مد آن سال ها، عطرى توليد شود كه بازار خود را تا چند سال حفظ كند.در سال ۱۹۹۴ كالوين كلين فضاى باز و روشنفكرانه آن زمان را مناسب توليد يك عطر مشترك زنان و مردانه ديد.
در همان سال او عطر سي كي وان را به بازار عرضه كرد كه عطرى مناسب خانم ها و آقايان بود.در حدود سال هاى ۱۹۹۶ گرايشى نيز نسبت به توليد عطرهاى مشابه عطرهاى دهه ۱۹۸۰ به وجود آمد. يكى از نمونه هاى اين عطرها، كنزو جانگل(Kenzo joungle ) بود.
سال ۱۹۹۷ سالى براى عطرهاى زنانه بود. در همان سال ها بسيارى از زنان چه خانه دار چه شاغل خواستار اثبات شخصيتى مستقل از مردان بودند و بسيارى از جنبش هاى فمينيستى شكل گرفته بود. عطر هاى معروفى مانند عطرفيفت اونيو توسط اليزابت اردن و عطر ۲۱۲ توسط كارولين هررا در سال ۱۹۹۷ به بازار هاى جهان معرفى شدند. زنان دهه ۹۰ تفاوت هاى زيادى با زنان دهه هاى قبل از خود داشتند. آنها تبديل به انسان هايى بسيار پيچيده، مرموز و مستقل شده بودند و از اين رو عطر هاى كلاسيك ديگر توجه آنها را جلب نمى كرد. همين امر صنعت عطرسازى را تبديل به صنعتى آميخته با روان شناسى و جامعه شناسى كرد. در حال حاضر ميان همه كشور هاى دنيا، هنوز فرانسه حرف اول را در توليد عطر مى زند. پيش بينى مى شود صنعت عطر اين كشور فعاليت دهه آينده خود را به توليد عطر براى كودكان اختصاص دهد.
• اهميت بوى خوش در زندگى روزمره
تحقيقات زيادى در زمينه تاثير بو هاى مختلف، بر عملكرد انسان ها انجام شده است. براى مثال تحقيقات نشان داده است كه يك بوى آشنا بسيار سريع تر از يك صدا يا يك تصوير، ياد آور خاطرات گذشته است. آزمايش ديگرى در دانشگاه پترزبورگ نشان داد كه افراد به كمك حس بويايى شان و بدون ديدن در ۹۵ درصد مواقع مى توانند جنسيت افراد را حدس بزنند. در آزمايش ديگرى كارشناسان ناسا دريافتند كه بازدهى فضانوردان با رايحه كپسول فضايى آنها ارتباط مستقيم دارد. چنانچه كپسول فضايى آنها بدون هيچ رايحه اى باشد عملكرد شان بسيار ضعيف مى شود.
از اين رو كپسول هاى فضانوردان مجهز به مواد شيميايى معطر شد. همچنين فضاپيماى شاتل نيز داراى تهويه مطبوع معطر شد. تحقيق ديگرى نيز در ژاپن نشان داده است كه ميزان خريد مردم از سوپر ماركت ها در زمانى كه رايحه ليمو در فضا مى پيچد بيشتر مى شود. اين در حالى است كه با تزريق رايحه گوگرد در سيستم تهويه مطبوع فروشگاه ها، ميزان خريد مشتريان به ميزان قابل توجهى كاهش پيدا مى كند. همچنين آژانس هاى معاملات املاك آمريكا به فروشندگان منازل پيشنهاد مى كنند در هنگام بازديد منزلشان توسط يك مشترى، كيكى را براى پختن داخل فر قرار دهند انتشار بوى كيك در خانه و استشمام آن توسط خريدار، در تصميم گيرى وى براى خريد خانه اثر مثبت مى گذارد و باعث مى شود وى قيمت بالايى براى خريد پيشنهاد دهد .
منبع : iranperfumes.com
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر