۱۳۸۶ اسفند ۴, شنبه

زیبایی و سلامت پوست (POST 41)

پوست شما معرف سلامتتان است . این روکش بدن در واقع یکی از باارزشترین دارایی های شما محسوب می شود . برای آنکه پوستی زیبا و شاداب داشته باشید باید در خود عادات سالم و رفتار های صحیح ایجاد کنید تا این حفاط بدن را در مقابل عوامل خارجی، بیش از پیش حفط کنید. پوستی که دارید در صورت آسیب، به سختی و مشکل، تجدید قوا میکند، لذا عادات سالم روزانه به معنای همه چیز است.
آغاز
سر آغاز ساده ای برای زیبایی پوست وجود دارد. شاید فکر کنید که صرف پول زیاد برای استفاده از مواد ترکیبی گران قیمت به معنای عادت سالم است. شاید این مسئـله تا حدی کمک کند اما پیش از آنکه پول خود را دور بریزید، کارهای روزانه ای که برای حفاظت پوست انجام میدهید را مرور کنید.
مٍثلا آیا روزانه پوست خود را تمیز میکنید؟ اگر یک خانم هستید که از مواد آرایشی در طول روز استفاده میکنید، باید مطمئن شوید که در پایان روز ،آٍثار این مواد را بخوبی از پوست خود پاک کرده اید.
البته مصرف آب، دیگر بستگی به زن و مرد ندارد . باید در طول روز آب به مقدار کافی مصرف کنید تا پوستتان بتواند رطوبت لازم را از داخل بدن دریافت کند.
وقتی در محیط بیرون و زیر آفتاب هستید، حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید، هرچند که رعایت نکات ذکر شده در کوتاه مدت به چشم نمیآید اما باور کنید که اٍثرات آنها طی دراز مدت برایتان حیرت آور خواهد بود.
زودتر شروع کنید
مراقبت های روزانه را هر چه زودتر و از سنین نوجوانی آغاز کنید. اگر شما که این مطلب را میخوانید در سنین نوجوانی هستید و یا در منزل نوجوان دارید، عادات سالم روزانه را برای مراقبت از پوست از همین الان شروع کنید.
اگر پا به سن گذاشته اید باید گفت که هر چند نمیتوانید پوست خود را عوض کنید اما جا دارد تا با تقویت و غنی سازی پوست، جبران گذشته ها را بکنید و برای آینده از آن حفاظت نمائید. با مراقبت درست، پوست در محدوده هر سنی میتواند تازه و شاداب باشد.
متخصص پوست
پوست همواره در بهترین حالت قرار ندارد، گاهی خشک میشود و گاهی چرب است. پوست میتواند مورد تهاجم جوش یا اکنه قرار بگیرد و در گیر مشکلاتی دیگر شود. در چنین مواقعی بهترین کار آنست که با یک متخصص پوست مشورت کنید.
بستن راه خورشید
حفاظت از پوست در برابر خورشید فوق العاده مهم است زیرا خورشید، ساطع اشعه ماورابنفش است. قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل آفتاب میتواند در پوست تغییر حالت ایجاد کند و چین و چروک در آن بیاندازد. میتواند پوست را تغییر رنگ دهد. میتواند در پوست تولید لک و خال خال نماید. لکه های خوش خیم (غیر سرطانی) مانند خال میتواند رشد کند و اساس شروع سرطان نیز محسوب شود. در واقع اکثر سرطان های پوست به نوعی با خورشید در ارتباط هستند. قرار گرفتن در معرض تشعشع آفتاب آنقدر برای پوست خطرناک است که باید مطمن شوید این خطر را کاملا شناخته اید. در این رابطه باید گفت که دو نوع اشعه ماورابنفش داریم یکی UVA و دیگری UVB . UVB تولید آفتاب زدگی در پوست میکند و UVA پوست را سوزانده و قهوه ای میکند. هردو این اشعه ها دست به دست هم میدهند و میتوانند حتی تولید سرطان پوست کنند. اکثر کرم های ضد آفتاب فقط در برابر UVB آفتاب عمل میکنند. امکانات جدید جلوی UVA را نیز میگیرد. پس یادتان باشد که از حفاظ های مناسب استفاده کنید .
در هرصورت، رعایت موارد زیر ضروری است.
-در وسط روز بین ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر زیر نور خورشید نروید.
- از کرم های ضد آفتاب خوب و بمقدار کافی استفاده کنید و آنرا هر 2 یا 3 ساعت تجدید کنید.
-از ضد آفتابی استفاده کنید که فاکتور حفاظت خورشید یعنی SPF آن بیش از 15 باشد و هر دو اشعه UVB , UVA را بپوشاند.
-از برنزه شدن در آفتاب بپرهیزید.
منبع : cometonet.com


هیچ نظری موجود نیست: