۱۳۸۶ اسفند ۹, پنجشنبه

دانشمندان موفق به توليد سلول جنسي نر (اسپرم) از سلول‌هاي بنيادي مغز استخوان زنانه شدند . (POST 75)

دكتر كريم نيرنيا كه چندي پيش موفق شده بود از سلول هاي مغز استخوان مردانه، اسپرم هاي ابتدايي توليد كند در اين پروژه توانسته است از سلول‌هاي مغز استخوان زنانه اسپرم به دست آورد كه اين اسپرم هاي را در اصطلاح «اسپرم زنانه» ناميده اند.
به گفته دانشمندان اگر اين روش با موفقيت به انجام برسد بسيار عملي تر از توليد اسپرم از سلول‌هاي جنيني خواهد بود.
دانشمندان انگليسي مي‌گويند كه با كمك تكنيك جديد امكان دستيابي به روش هاي درماني نوين ناباروري فراهم خواهد شد و اين امر انتقاد گروهي را برانگيخته است چراكه آنها معتقدند با قابليت تبديل مغز استخوان زنانه به اسپرم نقش مردان در فرآيند خلق حيات عملا منتفي خواهد شد.
دكتر كريم نيرنيا، استاد بيولوژي سلولهاي بنيادي در دانشگاه نيوكسل در ماه آوريل سال گذشته با گرفتن سلولهاي بنيادي از مردان بالغ و تبديل آنها به اسپرم هاي اوليه گام مهمي در اين تحقيقات برداشت.
وي هم اكنون موفق شده است در فرآيندي مشابه كه شرح آن هنوز منتشر نشده است از سلول هاي بنيادي بافت جنيني زنانه اسپرم توليد كند.
مرحله بعدي اين پژوهش وارد كردن اين اسپرم هاي ابتدايي به مرحله ميوز يا تقسيم سلولي است كه به اين ترتيب اين اسپرم ها به ميزان صحيح مواد ژنتيكي براي كسب توان بارور سازي دست پيدا كنند.
نيرنيا كه در سال ۲۰۰۶ توانست با استفاده از اسپرم هاي حاصل از سلول‌هاي بنيادي جنيني مردانه موش هاي آزمايشگاهي را بارور كند در واقع قابليت اين روش را به نمايش گذاشت.
در آن تحقيق موش بارور شده با اين روش هفت نوزاد به دنيا آورد كه شش تاي آنها تا سن بزرگسالي زنده ماندند.
وي هم اكنون خوشبين است كه همين جنبه از اسپرم هاي رشد يافته در آزمايشگاه را براي زنان پياده كند.
نيرنيا در گفت و گويي با مجله علمي و برجسته نيوساينتيست اظهار داشت: من تصور مي‌كنم كه در اصل اين امر به لحاظ علمي امكان پذير خواهد بود.
وي ياد آور شد كه براي انجام روش استفاده از سلولهاي بنيادي مغز استخوان زنانه، جهت آغاز آزمايش‌هاي مربوط به توليد اسپرم زنانه هم‌اكنون در تلاش براي ارائه درخواست تاييد اخلاقي از دانشگاه مزبور است.
دكتر نيرنيا متذكر شد: ما هم‌اكنون در حال نوشتن فرم درخواست هستيم و در صورتي كه درخواستمان تاييد شود آزمايش‌هاي خود را در همين دانشگاه آغاز خواهيم كرد.
اين دانشمند برجسته سلول‌هاي بنيادي در شيراز متولد شده و پي از گذراندن دبستان و دبيرستان در زادگاهش، تحصيلات خود را در رشته بيولوژي ملكولي و سلول‌هاي بنيادي در دانشگاه گوتنگن آلمان پي گرفته و حدود دو سال بعد به عنوان پژوهشگر در اين دانشگاه شروع به فعاليت كرد و هم‌اكنون يك سالي است كه در دانشگاه نيوكاسل به عنوان مسوول دپارتمان بيولوژي سلول‌هاي بنيادي فعاليت دارد.
دكتر نيرنيا چندي پيش در گفت‌و‌گويي با خبرنگار ايسنا از اجراي طرح فوق‌العاده و بي‌سابقه ديگري در زمينه سلول‌هاي بنيادي در ادامه اين تحقيقات خبر داده و اظهار داشت: يك اقدام مهم ديگر مسير برعكس اين روش فعلي است به اين ترتيب كه تلاش مي‌كنيم دريابيم كه آيا از سلولهاي جنسي مي‌توان سلولهاي مغز استخوان به دست آورد؟
در آزمايش‌هاي اوليه‌اي كه هنوز انتشار پيدا نكرده ما قصد داريم ببينيم كه آيا مي‌توانيم از سلولهاي جنسي، سلولهاي بنيادي خون يعني سلولهاي مغز استخوان را توليد كنيم كه اين روش در صورت تكميل شدن، كاربردهاي زيادي در آينده خواهد داشت، مخصوصا در درمان برخي از سرطان‌هاي خون كه يك حالت جهش در سلولهاي بنيادي مغز استخوان بروز مي‌كند. اين امكان وجود دارد كه سلول‌هاي جنسي در اين بيماران هنوز سالم و قابل استفاده باشند و به اين ترتيب مي‌توانيم امكان خون‌سازي سالم را براي اين قبيل بيماران فراهم كنيم.
منبع : Pezeshk.us


هیچ نظری موجود نیست: