۱۳۸۶ اسفند ۹, پنجشنبه

چانه انسان بازسازی می شود ! (POST 78)

پژوهشگراني ژاپني در جريان يك آزمايش درماني توانستند با استفاده از تزريق سلولهاي نخاعي، چانه بيماراني را كه به علت بيماري شديد پوسيدگي دندان بسيار لاغر شده بودند بازسازي كنند.
به گزارش ايرنا به نقل از آساهي، پژوهشگران گفتند در آزمايش درماني كه روي استخوان چانه ‪ ۱۰‬بيمار انجام داده‌اند، هشت مورد از آنها موفقيت‌آميز بود.
پژوهشگران مي‌گويند كه در بيماريهاي سنگين پوسيدگي دندان، در بسياري از موارد استخوان چانه بيمار نيز كوچك و لاغر مي‌شود و اگر ضخامت آن به كمتر از پنج ميليمتر برسد، ديگر امكان كار گذاشتن دندان مصنوعي در دهان بيمار وجود نخواهد داشت.
به گفته پژوهشگران، در روشهاي كنوني براي درمان اين بيماري از روش در آوردن استخوان‌هاي ديگر نقاط بدن و پيوند آن به چانه و يا از روش كار گذاشتن استخوان مصنوعي استفاده مي‌شود.
پژوهشگران افزودند كه آنها در جريان آزمايشهاي خود پس از خارج كردن بخشي از نخاع ‪ ۱۰‬بيمار، آن را براي مدتي كشت داده و سپس آن را در داخل استخوان چانه جاي دادند.
نتيجه اين آزمايش نشان داد كه پس از گذشت شش ماه از اين عمل، استخوان چانه هشت نفر از بيماران تا حدي بازسازي شد كه امكان كار گذاشتن دندان مصنوعي در آنها بوجود آمد.
پژوهشگران همچنين گفتند كه پس از گذشت يك سال از عمل، استخوان چانه پنج نفر از اين بيماران تا سطح نزديك به سطح طبيعي بازسازي شدند.
پژوهشگران ژاپني ابراز اميدواري كردند كه اين روش درماني بتواند در آينده به يكي از روش‌هاي مفيد و كم فشار براي درمان استخوان لاغر شده چانه بيماران تبديل شود.
منبع : Pezeshk.us


هیچ نظری موجود نیست: