۱۳۸۶ اسفند ۹, پنجشنبه

فناوريهاي سلول بنيادي ظرف ده سال آينده در درمان بيماريها و التيام آسيب‌ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت. (POST 73)

“شينيا ياماناكا” از دانشگاه كيوتو كه گروه تحقيقاتي وي در ماه نوامبر با برنامه‌ريزي مجدد سلولهاي پوست انسان، سلول‌هايي كاملا شبيه به سلولهاي بنيادي حاصل از جنين انسان به وجود آورد، مي‌گويد فناوري جديد به حدي ساده است كه بسياري از آزمايشگاهها براي دستيابي به موفقيتهاي بيشتر در اين زمينه با هم رقابت مي‌كنند.
وي مي‌گويد اين فناوري در مورد برخي بيماران و برخي بيماريها كمتر از ‪ ۱۰‬سال و در مورد برخي ديگر از بيماريها بيشتر از ‪ ۱۰‬سال طول مي‌كشد تا وارد چرخه درمان شود.
سلولهاي بنيادي، سلولهاي اوليه‌اي هستند كه در نهايت به ‪ ۲۲۰‬نوع سلول مختلف در بدن انسان تمايز مي‌يابند.
سلولهاي بنيادي قابليت عظيمي براي درمان و معالجه بيماريها دارند زيرا مي‌توانند جايگزين سلولها، بافت‌ها و اندامهاي آسيب ديده يا بيمار بدن شوند.
با اين‌حال، تحقيقات سلولهاي بنيادي جنجال بسياري برانگيخته است زيرا استخراج سلولهاي بنيادي تاكنون مستلزم نابودي جنين بوده است.
تحقيقات اين دانشمندان ژاپني كه با پژوهشگران آمريكايي به سرپرستي جيمز واتسون از دانشگاه ويسكانسين در مديسن همكاري داشته‌اند مورد تمجيد منتقدان تحقيقات بر روي جنين قرار گرفته است.
اين تحقيقات از آن زمان شتاب گرفته است. به گفته ياماناكا پنج آزمايشگاه در آمريكا و چندين آزمايشگاه در ژاپن تاكنون از سلولهاي پوست انسان موسوم به ‪ ، iPS‬سلولهاي بنيادي بدست آورده‌اند.
وي اين موفقيت‌ها را به علت سادگي زياد اين فناوري مي‌داند. گرفتن سلولهاي بنيادي از سلولهاي پوست، فقطط به فناوري پايه و زيست‌شناسي سلولي نياز دارد و تجهيزات يا فناوري خاصي نمي‌خواهد.
ياماناكا مي‌گويد وجود رقباي بسيار در اين حوزه تحقيقاتي فشار رواني زيادي بر او وارد كرده است، اما اين رقابت‌ها همه چيز را سرعت مي‌بخشد.
وي اين رقابتها براي بيماراني كه در انتظار درمان هستند نويدبخش مي‌داند.
منبع : pezeshk.us


هیچ نظری موجود نیست: