۱۳۸۶ اسفند ۵, یکشنبه

آشنايي با GPGPU و كاربرد آن در پردازش تصوير


امروزه پردازنده‌‌هاي گرافيكي كه بر روي كارت‌گرافيك‌هاي گران‌قيمت نصب مي‌شوند توان پردازشي خارق‌العاده‌اي را نسبت به پردازنده‌هاي مركزي ارائه مي‌دهند، اين موضوع موجب گسترش كاربرد‌هاي اين پردازنده‌ها در حوزه‌هايي فراتر از بازي‌هاي كامپيوتري گشته است، پردازنده‌هاي گرافيكي مدرن با معماري موازي خود پردازنده‌هاي بسيار سريعي به شمار مي‌روند، در عين حال با قيمت و توان مصرفي كمتري عرضه مي‌شوند و جهت پياده‌سازي الگوريتم‌ها و برنامه هاي بينايي ماشين و پردازش تصوير كه بار پردازشي زيادي را جهت رسيدن به نرخ فريم بيشتر طلب مي‌كنند، يك راه‌كار اقتصادي و كارآمد به شمار مي‌رود، طوري كه برنامه نويس بدون نياز به فراگيري واسط‌هاي برنامه نويسي گرافيكي به كمك كتابخانه‌هاي موجود براي اين‌كار مي‌تواند بار پردازشي برنامه خود را به سادگي از پردازنده مركزي به پردازنده گرافيكي منتقل كند.

اشتياق فراوان طرفداران بازي‌هاي كامپيوتري به بازي‌هاي زيبا و طبيعي‌‌تر، موجب به‌وجود آمدن تحولات متعددي در كارت‌‌گرافيك‌ها و فن‌آوري‌هاي وابسته به آن شده به طوري كه كارت‌گرافيك‌هاي مدرن مي‌توانند به درمان سرطان كمك كنند! زمين لرزه برزگي در شهر سانفرانسيسكو را پيش‌بيني كنند و با فراهم‌ آوردن توان پردازشي خارق‌العاده، مسائل بسيار پيچيده محاسباتي و رياضي را به سادگي حل كنند. آيا تا كنون به اين موضوع فكر كرده‌ايد كه كارت‌گرافيك‌هاي چندصد هزار توماني به غير از بازي‌هاي كامپيوتري در چه كاربرد‌هاي ديگري به درد مي‌خورد؟
سال‌ها است كه افزايش روز افزون عملكرد كارت‌گرافيك‌ها، محققين را به فكر بهره‌گيري از توان پردازشي آنها در كاربردهاي غيرگرافيكي انداخته است. در همين راستا شاخه جديدي در علوم كامپيوتر به نام GPGPU ايجاد گشته كه هدف نهايي فعالان اين عرصه بهره‌گيري از كارت‌گرافيك به عنوان يك كمك پردازنده‌ محاسباتي در برنامه‌هاي غيرگرافيكي و برنامه‌هاي عمومي است.

در همايش SuperComputing 2006 كه در شهر Tampa ايالت فلوريدا برگزار شد، محققين دانشگاه كارولينا نتايج آزمايش‌هاي گسترده خود را در مورد مقايسه عملكرد پردازنده‌گرافيكي(GPU) با پردازنده‌مركزي (CPU) منتشر كردند، پردازنده‌گرافيكي، نوعي پردازنده‌ موازي است كه بر روي كارت گرافيك‌ها قرار دارد (شكل 1). اين پردازنده به صورت كاملا اختصاصي براي پردازش گرافيكي محيط‌هاي سه‌بعدي و بازي‌هاي كامپيوتري طراحي شده است كه طي سال‌هاي گذشته توسط صنعت چند بيليون دلاري بازي‌هاي كامپيوتري آن چنان تحول يافته كه امروزه از نظر كارايي با
پردازنده‌مركزي كه يك پردازنده همه منظوره به شمار مي‌رود رقابت مي‌كند. بكار گيري پردازنده‌گرافيكي در محاسبات عمومي جايگاه جديدي براي كارت‌گرافيك‌هاي قدرتمند ايجاد كرده است، جايي كه از پردازنده‌گرافيكي ديگر براي پردازش محاسبات گرافيكي بازي‌هاي‌كامپيوتري استفاده نمي‌شود، در عوض در نقش يك پردازنده كمكي، بخشي يا تمامي بار محاسباتي پردازنده‌مركزي را تقبل كرده و به عمليات پردازش سرعت مي‌بخشد.

منبع : sakhtafzar.com

تمامی حقوق برای سایت مذکور محفوظ می باشد.


هیچ نظری موجود نیست: