۱۳۸۶ اسفند ۲, پنجشنبه

تغذیه زنان باردار (POST 27)

تغذيه يک جز اصلي و ضروري در مراقبت دوران بارداري است. يک رژيم و برنامه غذايي سالم با کاستن پيچيدگي ها و گرفتاري ها به يک بارداري موفق کمک خواهد کرد تا جنين شما رشد بهتر و سريعتري داشته باشد. آنچه در زير آمده نکات مفيدي مي باشند که باعث پيشرفت و بهتر شدن تغذيه سالم شما در دوران مهم بارداري مي شود.
براي کسب ميزان وزني که پزشکتان به شما توصيه کرده به اندازه کافي غذا بخوريد. يک رژيم متعادل غذايي را دنبال کنيد حتي اگر فکر مي کنيد که خيلي سريع در حال وزن اضافه کردن هستيد.
انواع غذاها و مواد خوراکي را که در هرم برنامه رژيم غذايي روزانه در دوران بارداري منظور شده بخوريد. کسب مقدار کافي از ويتامين ها، مواد معدني و ديگر مواد غذايي و مغذي که در دوران بارداري ضروري هستند در برنامه هاي غذايي متنوع راحت تر مي باشد.
مواد غذايي ناقص، غذاهايي با کالري بالا را محدود نماييد و غذاهايي را که ارزش غذايي بالاتري دارند جايگزين کنيد. بطور مثال:
به جاي سوسيس: از مرغ و کباب گوشت گاو استفاده نماييد.
به جاي کالباس: از گوشت گاو و گوسفند استفاده نماييد.
به جاي کيک: از ice milk و پودينگ (دسرهاي کم شيرين) استفاده نماييد.
به جاي چيپس: ازکلوچه و ويفرهاي کم شيرين استفاده نماييد.
به جاي ژله: از کمپوت ميوه استفاده نماييد.
از وعده هاي غذا و بين وعده اي در فاصله زماني مرتب و منظم استفاده نماييد. وعده هاي غذايي را حذف نکنيد. اين کار ناراحتي ها و ويارهاي باردراري را کم کرده و به شما دربه دست آوردن مواد غذايي و مغذي ضروري کمک مي کند.
غذايي را از گروه هاي غذايي ضروري حذف نکنيد. اين کار شما را به سوءتغذيه سوق خواهد داد. غذاهايي را خريداري کنيد که برچسب پرورده (enriched) يا تقويت شده (fortified) دارند يا ازحبوبات و غلات تهيه شده اند.
براي جذب آهن، گوشت، مرغ، ماهي يا غذاهاي حاوی ويتامين c بالا را به برنامه غذايي خود اضافه نماييد. اغلب از شير و محصولات آن استفاده نماييد. نمک را فقط جهت طعم دادن به غذا استفاده نماييد مگر اينکه پزشک شما توصيه کرده باشد و شما بتوانيد آزادانه نمک مصرف نماييد.
منبع : Iranmania.com


هیچ نظری موجود نیست: