۱۳۸۶ اسفند ۱۹, یکشنبه

رابطه میان وعده های غذایی با سلامت افراد (POST 124)

ميان وعده‌هاي غذايي همانند وعده‌هاي اصلي غذا، در تامين سلامت جسمي افراد جامعه تاثير بسياري دارند.
حتما شما هم افرادي را ديده‌ايد كه در ساعات مختلف روز انواع خوراكي‌ها و تنقلات را مصرف مي‌كنند، براي‌اين گروه از مردم‌ مصرف ميان وعده‌هاي غذايي بخشي از زندگي آنهاست.
اما افرادي، خوردن ميان وعده را عادتي ناپسند مي‌دانند و معتقدند كه يك رژيم غذايي خوب مبتني بر سه وعده غذا در طول روز بدون خوردن هر چيز ديگري در بين آنهاست.
"دكتر كرماني مقدم" متخص تغذيه گفت : تاثير خوراكي ها بستگي به انتخاب افراد و هدف از خوردن آنها دارد.
وي افزود : گاهي اوقات فاصله زماني بين وعده‌هاي غذا بسيار طولاني است و سبب مي‌شود، ميزان انرژي و قابليت تمركز كاهش يابد.
وي خاطر نشان ساخت : در چنين وضعيتي مصرف يك ميان وعده، افراد را قادر مي‌سازد كه كارايي خود را به حداكثر ممكن برسانند و زماني كه وعده غذايي بعدي فرا مي‌رسد بتوانند با آرامش از آن لذت برده و مثل كساني نباشند كه انگار روزهاست كه هيچ غذايي نديده‌اند.
اين متخصص، تغذيه نكته مهم را در انتخاب ميان وعده‌ها دانست و گفت: انتخاب بايد به گونه‌اي باشد كه علاوه بر دارا بودن انرژي ساير مواد غذايي را به بدن برساند.
وي اظهارداشت: شيريني ها به ‌سرعت در بدن مي‌سوزد و بلافاصله به مصرف مي‌رسد، در اين حالت‌ حال شما بسيار بدتر از وضعيتي است كه قبل از آن بوده است، قند موجود در ميوه‌ها آهسته تر جذب مي‌شود و چيزي حدود ‪ ۱‬تا‪ ۲‬ساعت انرژي مورد نياز فرد را تامين مي‌كند.
دكتر كرماني مقدم افزود: چنانچه به يك ميان وعده غذايي با انرژي با دوام نياز است بايد از مواد غذايي با پروتئين كم استفاده شود.
"شهره محمدي" كارشناس تغذيه نيز در اين رابطه گفت:بسياري از مردم مصرف منظم را كه مي‌تواند نقش مهمي در كاهش ابتلا به سرطانها داشته باشد ناديده مي گيرند، وجود ميوه در ميان وعده‌هاي غذايي مي‌تواند بسيار مفيد باشد.
وي اضافه كرد : عده زيادي در طول روز به ميزان كافي آب مصرف نمي‌كنند از آنجا كه آب نقش مهمي در سلامت جسماني دارد بنابراين سعي كنيد كه يك ليوان بزرگ آب همواره بخش ثابتي از ميان وعده شما باشد.
وي‌ اضافه كرد: ميان وعده‌ها در صورتي كه بدون احساس گرسنگي و در حالت سيري مصرف شوند مفيد نخواهند بود و چنانچه گرسنه نيستيد دليل ميل خوردن خود را بررسي كرده و سعي كنيد براي برطرف كردن آن راه مناسبتري پيدا كنيد.
دكتر محمدي بیان كرد : براي مثال هنگامي كه افراد احساس مي‌كنند به نوشيدن قهوه و شكر نياز دارند در چنين حالتي استراحت فكري و كمي فعاليت بدني انرژي بهتر و مناسبتري را براي آنها ايجاد خواهد كرد.
وي تصريح‌ كرد: يك ميان وعده مناسب مي‌تواند كمك خوبي براي يك رژيم غذايي سالم باشد اما چنانچه اين كار بصورت عادتي، تصادفي و بي‌هدف در آيد مفيد نخواهد بود بنابراين بايد ميان وعده‌هايي انتخاب شود كه ‌سوخت مورد نياز بدن را به درستي تامين كند.
منبع : GIGAPARS.COM


هیچ نظری موجود نیست: