۱۳۸۶ اسفند ۲۱, سه‌شنبه

بیماری هایی که از طریق مقاربت جنسی منتقل می شوند و آگاهی از آنها و راه های پیشگیری از آنها (POST 158)

بيماری هايی که از طريق مقاربت جنسی منتقل می شوند چه هستند؟
بيمارى هايى كه از طريق مقاربت جنسى منتقل مى شوند (كه به اختصار به آنها STDs مي گويند) امراضى هستند كه از طريق تماس فيزيكى مقاربت جنسی به بدن منتقل مى شوند. اين امراض از طريق ويروس‏‏، باكتری و يا پارازيت رخ مى دهند. اين بيماری ها همچنین به نام «عفونت هايی که از طريق مقاربت جنسی منتقل می شوند» (STIs) و يا به اسم قديمی شان «بيماری های مقاربتی» (VD) شناخته می شوند. حداقل ۲۵ نوع امراضی وجود دارد که از طريق مقاربت جنسی منتقل می شوند. آنچه وجه اشتراک اين امراض است اين است که همه از طريق تماس جنسی، منجمله واژن، مقعد و دهان منتقل می شوند. امراضی که در اين جزوه از آنها نام برده شده به هيچوجه ليست کاملی نيستند، بلکه صرفا رايج ترين اين امراض هستند. ما همينطور در جای ديگر توضيحاتی درباره انتقال ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) داريم.
چگونه می توانيد دريابيد که مبتلا به اين امراض هستيد؟
هر کس که از نظر جنسی فعال است در معرض خطر مبتلا شدن به اين دسته از بيماری ها قرار دارد. برخی از اين نوع بيماری ها عوارضی دارند، مانند مايعاتی که از طريق اندام تناسلی ترشح می شوند، درد هنگام ادرار و يا تورم و بادکردن اندام تناسلی. بسياری از اين بيماری ها، مانند كلاميديا (Chlamydia) اغلب موارد بدون عوارض هستند. از اينرو مناسب است که يک معاينه جنسی برای تشخيص اين بيماری ها داشته باشيد اگر که فکر می کنيد ممکن است در معرض ابتلاء به آنها قرار گرفته باشيد. برخی اوقات مدت زيادی طول می کشد قبل از اينکه اين بيماری ها عوارض خود را نشان بدهند و طی چنين دوره ای ممکن است شما عفونت خود را به ديگران منتقل کنيد. از اينرو لازم است که شما برای اين بيماری ها معاينه شده و آزمايش شويد. اگر شما با کسی رابطه داريد و تشخيص داده شده که به اين بيماری ها مبتلا هستيد اين به اين معنا نيست که همزی شما لزوما فاسق است. عوارض اين بيماری ها اغلب ماها بعد از سرايت بروز می کنند.
چگونه می توانيد از ابتلاء به اين بيماری ها ممانعت کنيد؟
شما می توانيد خطر مبتلاء شدن به اين بيماری ها را کم کنيد اگر که هنگام مقاربت جنسی از کاپوت و وسايل مشابه استفاده کنيد و خود و همزی تان برای اين گونه بيماری ها معاينه شويد. هر چه با افراد بيشتری مقاربت جنسی داشته باشيد ريسک مبتلاء شدن به بيماری ها بيشتر خواهد شد. روش های ديگر تقليل خطر ابتلاء به اين بيماری ها استفاده از کاپوت و وسايل مشابه در هنگام تماس جنسی دهنی، تميز کردن وسايل تحريک جنسی بعد از استفاده، شستن دست های خود بعد از آميزش جنسی، و بهبود روش های تميزکردن اندام تناسلی هستند.
چرا مهم است بدانيد که آيا به اين بيماری ها مبتلاء هستيد؟
بسياری از بيماری های مقاربتی بسيار عفونی هستند و می توانيد تاثيرات درازمدت منجمله عقيم شدن بجا بگذارند. بسياری از اين بيماری ها از طريق فرد مبتلاء به طرف ديگر او در يک رابطه جنسی منتقل می شوند و برخی ار آنها از طريق مادر به نوزاد متولد نشده او می توانند منتقل شوند. بيمارهای آميزشی حتی امکان انتقال «ويروس نقص ايمنى انسان» (HIV) را تسريع می کنند.
منبع : MULTIKULTI.ORG.UK


هیچ نظری موجود نیست: